Cei care au mașini pe motorină și benzină trebuie să știe urgent asta: prețul la pompă, vizat de ultimele decizii
Trăim niște vremuri interesante, cel puțin pentru șoferi. Prețul carburanților a scăzut dramatic în ultimele luni. Acum e la un nivel similar cu ce se întâmpla în 2009 – 2010. Dar sunt decizii luate acum care ar putea afecta direct prețul la pompă.
După multă vreme, prețul la benzină și motorină în România a scăzut la sub 1 euro. Dar la nivel global producătorii de petrol au observat o ușoară creștere a prețului. Iar ultimele decizii din China transmit un alt semnal de alarmă.
În prezent, investitorii chinezi pariază pe o creștere a prețului petrolului. Pe cale de consecință, fac rezerve. Avântul de achiziții a provenit de la companii puțin cunoscute industriei petroliere. Au licitat pentru contracte futures pe bursa din Shanghai, singurele contracte petroliere disponibile în China.
Au făcut asta încă din aprilie, când prețurile globale ale petrolului au scăzut ca urmare a pandemiei. Achiziția a crescut prețurile futures din Shanghai peste valoarea de referință globală Brent, încurajând companii de stat precum Sinopec, PetroChina și Zhenhua Oil să livreze brusc petrol din Orientul Mijlociu în contract.
Ce se poate întâmpla cu prețul pe termen lung?
În declinul actual, stocarea a fost determinată de investitorii care cred că petrolul urmează să crească puternic. Miza acum e și pe faptul că oamenii vor călători mai mult singuri, cu mașina, iar asta ar trebui să ducă la creșterea prețului.
Interesul investițional a fost susținut de costurile de stocare relativ mici ale INE (International Energy Exchange), care facilitează obținerea unui profit din deținerea de petrol brut, chiar dacă bursa intenționează să-și dubleze costurile de stocare în iunie.
Ce se întâmplă cu prețul în România? Pe 28 mai, cea mai ieftină benzină e în Bacău, la 4,13 lei pe litru. Motorina e la minim în Agigea: 4,12 lei. În București, situația e un pic diferită. Benzina e la 4,18 lei, în timp ce motorina e la 4,44 lei.